A dal madárrá avat

Szubjektív könyvajánlók és lemezajánlók egy megrögzött könyvmoly és szobazenész fejéből, aki egyébként sci-fi őrült.

Neveletlen a facebookon

Címkék

adaptáció (3) agave (16) alan dean foster (1) alison (1) alternatív (1) alternatív történelem (3) amy winehouse (1) antikvárium (2) artur c clarke (4) avatar (1) blogger (1) boris vian (3) brandon hackett (1) brian (1) brian w aldiss (7) bristol (1) bruce sterling (1) buddhizmus (4) bulgakov (1) burok (1) dosztojevszkij (3) dűne (6) ebook (1) éhezők viadala (1) embermás (1) fantasy (3) feldmár andrás (2) fighters (1) film (2) fluor (1) fókuszolás (1) foo (1) foo fighters (13) frank (1) frank herbert (9) gondolkozz es gazdagodj (1) halál (2) harry harrison (1) háta (1) hbo (1) hegylakó (1) hello kitty (1) herbert (1) hesse (3) hornby (1) ihm (1) írás (1) isten (1) i blame coco (1) japán földrengés (1) jevgenyij zamjatyin (1) jim jarmusch (1) john carter (1) kilgore (2) kim stanley robinson (2) klip (1) konyha (2) könyv (2) krauss (1) kritika (1) kurkov (1) kurt (2) laing (1) lukjanyenko (6) márai (1) marketing (3) mcdevitt (1) meditáció (1) megrázó (1) meyer (1) mögött (1) morgan (1) murakami haruki (2) naomi (1) neal stephenson (1) neil gaiman (9) neveletlen (1) nirvana (6) novik (1) olvasás (1) onetti (2) ördögcsapda (1) óriás (8) őrség (5) orson scott card (1) pekingi ősz (1) példák hullámokra (1) pelevin (8) philip k dick (14) plant (1) ponyva (1) posztmodern (3) pratchet (1) pszichológia (2) queen (1) raising (1) ray bradbury (3) richard (1) robbie williams (1) robert (1) robert charles wilson (1) robert sheckley (1) robert silverberg (2) roger zelazny (4) sand (1) saramago (2) sárkány (1) sci fi (60) shuffle (1) sonic highways (3) stephenie (1) stradivari (1) stratéga (1) szepes mária (1) sziddhárta (1) szorokin (1) sztrugackij (1) született (1) take that (1) tankcsapda (2) terry gilliam (1) terry pratchett (1) történelem (1) trout (2) ugrás az űrbe (1) ukrán (1) ulpius (1) u 2 (2) vadászat (1) valós (1) válság (1) véletlen (1) vers (1) vonnegut (16) william gibson (2) wtf (1) zanzibár (1) zene (19) Címkefelhő

Hegylakó

Városi Farkas 2010.07.09. 10:29

Szerző: Garry Douglas
Kiadó: Galaktika, 1989

Sokszor hivatkoztam már a blogon arra, hogy a könyvek olvasása közben gyakran filmként látom magam előtt a történetet, mindig a sztorinak (szerintem) megfelelő műfajban és stílusban. A Hegylakó esetében felmerül a költői kérdés, hogy mi a helyzet az olyan alkotásokkal, amit előbb láttam filmként, és csak később olvastam el a könyvet. A válasz egyszerű: remake. De erről majd később.

Az irodalomkedvelők egyik állandó vesszőparipája, hogy a megfilmesített könyveknél a film sosem tud az eredeti mű fölé emelkedni. Születhetnek jó adaptációk (pl. A gyűrűk ura), de mivel mindenki máshogy éli meg az olvasás folyamatát, egyetlen rendező nézőpontja nem tudja a tömegek számára visszaadni az eredeti élményt.

Ennek kifordított változata, amikor film vagy forgatókönyv alapján, utólag készül könyv egy történetből. Őszintén szólva, sosem kedveltem ezt a megoldást, és csak kivételes esetekben vágok bele az ilyen kötetekbe. Nos, duplán kivételes helyzetbe kerültem, hiszen legutóbbi antikváriumos látogatásomkor két filmes könyvet is beszereztem, a Hegylakót és A nyolcadik utas a halált. Utóbbit már olvastam korábban, és szerencsére pozitívan csalódtam benne...

A Hegylakó az én generációm számára kultfilmnek számít, gyerekként hatalmas hatással volt rám. Többek között neki köszönhetem, hogy azóta is Queen rajongó vagyok.

Jelen tárgyalt könyv szinte jelenetről-jelenetre követi a filmet, így túl sok meglepetést nem szerzett. Egy-két apró mozzanat került bele, de egyik sem módosít az eredeti cselekményen. Amit nagyon hiányoltam, az a halhatatlanok eredete, amit a film folytatásai megmagyaráznak ugyan, de azt reméltem, a könyv alapján komplexebb képet kapok. Sajnos épp az ellenkezője az igaz, a Hegylakó könyváltozata csak kapargatja a felszínt.

Bár gyerekként nagyon szerettem, mai fejjel nagyon rossz választásnak tartom Christopher Lambertet a főszerepre, Ramirez és Kurgan viszont telitalálat volt. Az én verziómban Connert Jason Statham, Ramirezt Antonio Banderas, Kurgant pedig The Rock játszotta :) Ja, és a filmzenét ki más jegyezhetné, mint a Muse.

Az viszont pozitív meglepetés, hog a könyvet jegyző Garry Douglas valójában Garry Kilworth, és korántsem egykönyves szerző, hanem elég termékeny sci-fi és fantasy író.

 

Címkék: fantasy hegylakó

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://neveletlen.blog.hu/api/trackback/id/tr742140411

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása